Single Event – Paaswandeling De Moerputten

Lekker wandelen op deze Tweede Paasdag in een mooi gebied en ondertussen andere leuke singles ontmoeten. Loop je gezellig mee? We wandelen gezellig kletsend door het gebied de Moerputten en over de Moerputtenbrug (oude spoorbrug) met een groep singles. 

De Moerputten is een van de weinige overgebleven laagveenmoerassen in zuidelijk Nederland. Het meest opvallende van dit gebied is de brug die het moeras doorsnijdt. Rond 1880 werd deze statige, ijzeren spoorbrug aangelegd om grondstoffen voor de schoenindustrie rond Waalwijk te vervoeren. In de volksmond heette de lijn al gauw de Halve Zolenlijn. Nu rijden er geen treinen meer, maar is de brug een sprookje voor wandelaars: hoog boven het moeras tussen natuur en historie.

We maken een niet zo lange wandeling, van zo’n 9 kilometer. Tussendoor kunnen we altijd pauzeren en aan het einde sluiten we gezellig af met een drankje.

Datum: Maandag 22 april 2019 – Tweede Paasdag

Plaats: De Moerputten (bij Den Bosch)

Prijs: € 12,50 – VOL

Een andere keer meewandelen? Kijk ook eens bij de wandeling door de Amsterdamse Waterleidingduinen!

Programma maandag 22 april (Tweede Paasdag):

12.00-12.30 uur: Verzamelen en start wandeling
Onderweg kunnen we pauzeren wanneer we dat willen
Circa 14.30 – 15.00 uur: Einde van de wandeling en afsluitend drankje

Over de wandeling:
De wandeling is ongeveer 9 km en we wandelen in een normaal rustig tempo. Onderweg nemen we pauze wanneer we dat willen. We eindigen weer bij het punt waar we begonnen zijn en nemen daar afsluitend gezamenlijk een drankje. Neem zelf voor onderweg voldoende te eten en drinken mee voor onderweg. Wandelschoenen zijn niet persé noodzakelijk, stevige dichte schoenen waar je goed op kunt lopen wel. Een deel van de route  kan erg drassig zijn dus hou hier wel rekening mee met je schoenen!

Over het gebied:
De Moerputten staat bekend om zijn spoorbrug en om zijn natte natuur: rietvelden, moerassen, open water, wilgenstruwelen en hooilanden. Typisch zijn de blauwgraslanden. De Moerputten vormen het grootste laagveengebied in Noord-Brabant. Het gebied is een van de weinig overgebleven laagveenmoerassen ten zuiden van de grote rivieren en daarom belangrijk voor Nederland. Het gebied is zo’n 120 hectare groot met moeras, riet- en biezenvelden, open water, bosjes van elzen en wilgen en blauwgraslanden. De naam Moerputten komt van het werkwoord moeren ofwel turf steken.  Er komen plaatselijk wel 50 soorten planten voor. De moerassprinkhaan leeft er, en de heikikker waarvan het mannetje in het voorjaar blauw kleurt. De Moerputten is het enige gebied in Nederland waar het pimpernelblauwtje voorkomt.

Ontstaan laagveenmoeras
In een grote ring om ‘s-Hertogenbosch ligt een uitgestrekte laagte die vroeger wel een paar maal per jaar onderliep als de Maas en Brabantse beken overstroomden. Daar ontstonden in de loop der eeuwen laagveenmoerassen waarvan dit gebied er een van is. Eind 19e eeuw, begin 20e eeuw werd uit het midden van dit moeras turf gestoken en te drogen gelegd op legakkers. De gedroogde turf werd niet over het land, maar over het water afgevoerd, daarom zijn er door dit moerassige gebied ook zo weinig paden. De sporen van het turfsteken zijn allang weer verdwenen in dicht moerasbos. De 30 ha grote plas midden in het gebied is ontstaan bij de bouw van de spoorbrug.

Restauratie spoorbrug
In de bloeitijd van de schoenenindustrie in de Langstraat bij Waalwijk is er een spoorlijn aangelegd van Lage Zwaluwe nabij Geertruidenberg naar ‘s-Hertogenbosch, dwars door het moeras van de Moerputten. De eerste trein reed er over in 1890, de laatste in 1972. De ijzeren vakwerkspoorbrug met zijn brede gemetselde pijlers raakte daarna in verval. Het scheelde niet veel of hij was werkelijk gesloopt. Het is vooral te danken aan de federatie. Behoudt de Langstraatspoorbruggen” dat de brug net op tijd van de ondergang is gered en later tot Rijksmonument werd verklaard. De Moerputtenbrug is een overblijfsel uit de Industriële Revolutie en daarmee erfgoed wat niet verloren mag gaan. Europese subsidie maakte de restauratie mogelijk. De restauratie moest de milieuvervuiling door afbladderende verf stoppen en de spoorbrug geschikt maken voor veilig gebruik door wandelaars. Het werk heeft jaren geduurd en is met veel zorg uitgevoerd. De milieugevaarlijke loodmenie- en bitumenhoudende verf is van de metalen brugdelen verwijderd. Tot die tijd kwam de afbladderende verf terecht in het water en de bodem. Het ijzerwerk is weer in de oorspronkelijke okerkleur geverfd en er is een nieuw loopdek over de bielzen gelegd.